Pages

Thursday, May 10, 2012

kekeliruan yang terjadi saat ini,cinta ibadah tetapi kurang mencintai ilmu

Ada satu kekeliruan umum yang saat ini terjadi di tengah-tengah kaum muslimin; cinta ibadah tapi kurang mencintai ilmu. Kita sering menyaksikan kaum muslimin berbondong-bondong beribadah, berzikir, mengerjakan shalat sunnah berjamaah, atau bershalawat, tetapi tidak untuk hadir ke majlis ilmu. Ada anggapan beribadah lebih besar nilainya dibandingkan duduk untuk mendapatkan satu atau dua bab ilmu.
Padahal, di hadapan Allah Ta’ala ternyata ada perbedaan derajat antara golongan yang berilmu dan yang tidak berilmu. FirmanNya:
“Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.” (QS. az-Zumar [39]: 9).
Abu Hurairah dan Abu Dzar Al Ghiffari – semoga Allah meridloi keduanya -- pernah berkata, “Mempelajari satu bab ilmu lebih aku sukai daripada shalat sunnah sebanyak seribu rakaat.”
Sedangkan Umar bin Khaththab juga pernah berkata,

tukang Gali Kubur

al kisah, pada zaman dahulu kala, Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

" Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.

Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"


Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."

" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.

" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."

Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Wallahua'lam..

tukang Gembok Jadi Kiyai

Setelah Imam Syafi'i wafat tahun 204 H. murid-muridnya mulai menyebarkan fikih Sang Imam ke pelbagai penjuru. Sejatinya, mereka tidak hanya sekedar menyebarkan, akan tetapi juga mengembangkan dan bahkan melakukan ijtihad-ijtihad yang mandiri.

Aktifitas penyebaran dan pengembangan ini melahirkan dua model, Model Iraq dan model Khurasan. Model Iraq dipimpin oleh Abu Hamid al-Ashfirayini dan Model Khurasan dipimpin oleh Al-Qaffal as-Shaghir. Kedua model telah melahirkan ulama-ulama besar dalam tradisi Madzhab Sayafi'iyah, hingga kemudian datang era Imam Rafi'i dan Imam Nawawi yang menyatukan kedua model tersebut.
Sungguh menarik meneladani kisah Al-Qaffal as-Shaghir, pendiri Model Khurasan, dalam memulai mencari ilmu. Imam Adz-Dzahabi dalam Siyaru A'laam An-Nubala' bahkan meletakkannya sebagai entri dalam mendalami kehidupan beliau.


Al-Qaffal arti pesisnya adalah Ahli pembuatan gembok dan kunci. Nisbah ini melekat pada diri beliau karena profesi belau memang membuat gembok dan kunci. Bahkan ia terkenal sebagai ahlinya. Pada suatu hari, dia membuat gembok berikut kuncinya super kecil seberat 1/4 daniq (1 daniq: kira-kira 0,496 gram), namun tidak terkenal seperti pembuat gembok sebelumnya yang membuat gembok seberat 1 daniq.

Sahabat karibnya lalu memberi nasihat kepadanya:

"Jika ingin dikenang sepanjang masa maka lakukan itu dengan ilmu. Jangan dengan mencipta gembok!!"

Rupanya nasihat karibnya ini mengena di hatinya. Ia lalu berfikir tentang dirinya yang "hanya" sekedar mencipta gembok:

"Otak saya sebetulnya sangat cemerlang. Membikin gembok super kecil saja bisa. Jika kecerdasan dan waktu saya pergunakan dengan sungguh-sungguh dalam mencari ilmu, pasti saya akan menjadi alim-ulama."

Umur beliau saat itu telah berkepala tiga, sebagian riwayat bahkan menyebut angka empat. Tapi itu sama sekali tak menghalanginya untuk memulai. Ia belajar dan belajar hingga menjadi pimpinan ulama Syafi'yah Khurasan.

Ia wafat dalam umur 90 tahun. Pada telapak tangannya terdapat goresan-goresan bekas kerjanya sebagai pembuat gembok, dan sebelah matanya rabun akibat terlalu banyak membaca dan menulis.